Maatschappelijk draagvlak - Moeten of Willen?

Zien we maatschappelijk draagvlak als een noodzakelijk kwaad? Of biedt het unieke kansen?

In de media klinkt het sociaal en breed gedragen. Voor bestuurders klinkt het vaak als een mode-gril. Iets dat ze niet interesseert. Het gaat immers om de pegels. De interesse van aandeelhouders, commissarissen, partners. Maar is dat draagvlak dan onzinnig? Of kan het ook bijdragen aan de financiële doelstellingen?

Maatschappelijk draagvlak: Hoe creëer je het?

In lesboeken over strategisch ondernemerschap, zult u waarschijnlijk vinden dat 'de maatschappij als geheel de negatieve effecten die uw onderneming oplevert, vindt opwegen tegen de voordelen'. Vrij vertaald; jammer die uitlaatgassen, maar u biedt werk aan 3000 mensen, dan vinden het we toch wel goed. Dus: de maatschappij als geheel moet u waardevol vinden. Zou u een bedrijf hebben met 20 kernreactoren, dat zonder personeel werkt en regelmatig ongelukken heeft: dan zal dat draagvlak snel slinken. Of u moet ZO goedkoop voorzien in elektriciteit dat men het toch maar schoorvoetend accepteert. Dus hoe je maatschappelijk draagvlak creëert ? Door er voor te zorgen dat uw OPBRENGST voor de gemiddelde inwoner van die maatschappij groter is dan hetgeen u aan negativiteit veroorzaakt.

Maatschappelijk draagvlak: Waarom zou je het willen?

Omdat u anders failliet gaat. Dat klinkt misschien wat streng, maar het is simpelweg waar. Waar men vroeger opkeek tegen grote bedrijven en imposante structuren, is er in het huidige tijdsbeeld geen plaats voor mysteries en flinkdoenerij. Monsanto heeft het jarenlang geprobeerd. Maar wereldwijde acties, overheden die hun hakken in het zand zetten: er komt toch echt een einde aan. Apple die Chineese arbeiders tot wanhoop drijft? Het is niet bepaald goed voor hun 'branding'. Vooruit: het is een ver van mijn bed show voor velen, maar als er in Amsterdam meer dan 100 mensen zelfmoord zouden plegen door de werkstress, zou u dan die iPhone 6 nog aanschaffen? Je kunt in de toekomst geen onderneming meer draaiende houden, als men je maatschappelijk niet accepteert. Onredelijke winsten, slecht personeelsbeleid, waanzinnige bonussen: u kunt beter bedenken wat u te bieden heeft aan de maatschappij. Wie weet helpen ze u dan wel?

Maatschappelijk draagvlak: What's in it for me?

Allereerst blijft uw bedrijf bestaan. Daarnaast kan een maatschappij u ook omarmen. Uw product laten groeien tot ongekende hoogte. Bang dat dat onmogelijk is? Er zijn inmiddels duizenden crowd-funding projecten die het tegendeel bewijzen. Ondernemingen die binnen een jaar vertienvoudigen in capaciteit en omzet. De conclusie daarvan? Geld/Succes volgt interesse. En volgt gunning, want dat is in dit verband niet te onderschatten. U kunt de maatschappelijke interesse dus gebruiken als een manier om energie in uw bedrijf te laten stromen. Zie geld als een uitdrukking van interesse. Heeft met veel interesse? Dan heeft u veel geld, zodat u de bron van uw bedrijf kunt versterken en uitbreiden. Niet om zelf een exhorbitante villa te laten bouwen, als is een mooi huis u als succesvolle ondernemer zeker gegund. Om die balans te bewaken, heeft u als ondernemer, strateeg of bestuurder kennis nodig. Niet van theorie of uit een boekje. Nee kennis van uzelf. Gek genoeg ontbreekt die kennis bij velen onder u. Een schande? Ook, maar ook een kans. Zie het als een mogelijkheid om uzelf en uw bedrijf te onderscheiden. 

Om een lang verhaal kort te maken:

  • Zorg dat u een visie heeft op aansluiting van uw bedrijf of idee op een belang voor de maatschappij
  • Creëer net als bij een ondernemingsplan meerdere 'verdienmodellen voor de maatschappij'
  • Wees u bewust van de nieuwe wet: investeren in maatschappelijk draagvlak = waardevoller dan investeren in marketing
  • Een goede executive coach helpt u als bestuurder/bestuur om te sparren, creëren en inzicht te krijgen in uzelf. Nieuwsgierig? Bel gerust.