Leiders van de toekomst (deel 2)

Deel 2: Over menselijke kracht

Stel je voor: een robot en een mens. Wat onderscheidt hen van elkaar? Los van uiterlijke kenmerken natuurlijk, want die zijn (tot op heden) overduidelijk. Mensen zijn bang, bang voor het verliezen van een baan/toekomst/bestaansrecht aan een apparaat dat door mensen wordt gemaakt.

 

Bouwen we onze eigen ondergang?

 

Mensen vervangen graag werkzaamheden die vallen onder de drie D’s (Dangerous, Dirty, Dull) of terwijl: gevaarlijk, smerig of saai. Maar als we dat zo graag willen dan zijn we toch heel goed bezig? Hebben we dan een overtrokken beeld van robots die ineens directeur van een bedrijf worden? Of dokter? Of coach?

 

Er zijn natuurlijk zaken die robots volkomen ongeschikt maken, dankzij unieke eigenschappen van de mens die ik lekker hip met drie E’s wil aangeven:

Emotie

Empathie

Eigenheid

 

Uiteraard kun je deze lijst uitbreiden, maar deze drie vind ik interessant in het kader van leiderschap. Want het zijn drie zaken die bijzonder belangrijk zijn binnen de ontwikkeling van producten, diensten en daarmee omzet. Want zou de merkbeleving van Apple bestaan zonder Emotie? Zou het WNF donateurs hebben zonder Empathie? Zou Facebook miljarden waard zijn zonder de zoektocht naar Eigenheid?

 

Bedrijven hebben mensen nodig, want bedrijven BESTAAN uit mensen. De rest is slechts een uitvoering van handelingen. Maar robots kunnen niet samenwerken, die kunnen alleen efficiënt werken als de database met gegevens hen dat opdraagt. Een robot kan best rondrijden in woonwijken en mogelijk zelfs boompjes snoeien. Alleen ziet die Robot niet dat mevrouw Dijkstra heel eenzaam achter haar raam zit en belt hij niet aan voor een praatje. Of haalt een doodsbange kat uit een boom. 

 

Vrij vertaalde conclusie in deel 2 van deze BLOG: 

“Als de focus ligt op angst, sturen mensen af op de teloorgang van een ooit geïdealiseerde toekomst. Zijn ze in staat een focus te leggen op passie en voldoening, zijn er meer kansen voor ontplooiing dan ooit tevoren”

 

Leiders van de toekomst hebben aandacht voor menselijke ontwikkeling, stimuleren ontplooiing en erkennen de organische samenstelling van een bedrijfscultuur. Ze erkennen dat de optimalisatie van bedrijfsprocessen in gelijke mate bijdraagt aan succes als de ontwikkeling van menselijk kapitaal.